Det er IKKE aprilsnar





Taxaer fra Vejle og Sønderborg kører flexture på Djursland



Flexture er en rigtig god service for borgerne.

Kommunen betaler 14 kroner pr km - borgeren 4 kroner.

Men et par situationer siger mig, at der er noget helt galt i organiseringen af turene.





Jeg kigger jævnligt ind til Hornslet Taxa til en kop kaffe.

En dag fortalte de om en medarbejder, der efter et endt planlægningsmøde skulle hjem til Mols.

Der holdt tre ledige vogne klar, men for at afprøve flexordningen, bestilte han en flextur.


Midttrafik sendte en vogn fra Vejle.

Den kørte tom fra Vejle til Hornslet

- kørte medarbejderen til Mols

- returnerede til Vejle


Flexture er et samarbejde med Midttrafik, hvor alle vognmænd kan byde ind med en timepris.

Herefter fordeler Midttrafik opgaverne.

Jeg kender ikke timelønnen i dette tilfælde.

Men den varierer fra omkring 250 kroner og op til cirka 375 kroner.


Vognmanden fra Vejle har en lavere timepris end Hornslet Taxa.

Til gengæld får han betaling fra starttidspunktet i Vejle, til han er retur igen.

De ekstra timer på vejen koster i sidste ende både miljø og skatteborgere unødig dyrt.

Hornslet Taxa kunne køre turen til normal pris for 150 kroner.


At Syddjurs i dette tilfælde også går glip af skattekronerne

- er blot en ekstra ”krølle” på noget temmelig uforståeligt.



Fra Sønderborg til Grenaa

I et andet tilfælde kom en fremmed vognmand ind til Hornslet Taxa for at låne toilettet, inden han skulle hjemover igen … - til Sønderborg.

Han havde været i Grenaa for at køre fire mindre flexture - mens der stod ledige vogne i Hornslet.

At det det var ture i Norddjurs Kommune, gør ikke sagen mindre uforståelig.


Jeg kan ikke lade være med at tænke på

- er der tale om to absoluttet undtagelser, eller …?

Det kunne jeg faktisk rigtig godt tænke mig at høre Midttrafiks svar på.